Normal view MARC view ISBD view

血紅的桂冠 : 十六至十九世紀越南基督教政策研究 /

by 鄭永常 [author.].
Material type: materialTypeLabelBookPublisher: 新北市 : 稻鄉出版社, 民國104 [2015]Edition: 初版.Description: xviii, iv, 322 p., 7 unnumbered pages of plates : col. ill., maps ; 22 cm.ISBN: 9789866078613.Other title: 十六至十九世紀越南基督教政策研究.Subject(s): Catholic Church -- Vietnam -- History | Church and state -- Vietnam -- History | Christianity and politics -- Vietnam -- HistorySummary: 本書是以大航海時代為背景,針對十六世紀至十九世紀基督教(天主教)傳入越車的過程和遭遇,以及越車執政當局的回應作為研究重心。當時越南分裂為南北政權:北部以昇龍(河內)為京師,西方人稱東京(Tonkin)是傳統王朝所在;中南部以順化為京城,西方人稱為交阯支那(Cochinchina)或稱廣南。雙方爭戰不休,為了爭取對外貿易及取得武器,對基督教的政策時而寬鬆時而緊縮。越南於 1802 年再次統一,及至第二代皇帝因為禮儀之爭,對基督教採取嚴厲政策,殺戮傳教士和信徒之事件,時有所聞。而傳教士甘冒風險偷渡入境,為推動傳教事業不惜犧牲生命,當時傳教士的殉教精神轉化為傳教者的桂冠,贏得信徒的擁戴與歌頌。法國亦藉口保護傳教士而入侵越南,越南最終淪為法國殖民地,基督教開始全面發展。
Item type Location Call number Status Date due Barcode Item holds
Book Book
Lee Yan Fong Library

Lee Yan Fong Library

Library Collection
BX1650.A7 Z446 2015 (Browse shelf) Available 00029502
Total holds: 0
Browsing Lee Yan Fong Library Shelves , Shelving location: Library Collection Close shelf browser
No cover image available
BV4740 P35 2000 Let your life speak : BV4811 P69 1987 Through seasons of the heart / BV4908.5 A67 2009 安然風雨裡游乎得失間 : BX1650.A7 Z446 2015 血紅的桂冠 : BX1665 D35 2014 聖母瑪利亞在中國 = BX1747.5 B34 2016 百年歲月 : BX1754 O23 2008 Catholicism :

Includes bibliographical references (p. 317-322).

本書是以大航海時代為背景,針對十六世紀至十九世紀基督教(天主教)傳入越車的過程和遭遇,以及越車執政當局的回應作為研究重心。當時越南分裂為南北政權:北部以昇龍(河內)為京師,西方人稱東京(Tonkin)是傳統王朝所在;中南部以順化為京城,西方人稱為交阯支那(Cochinchina)或稱廣南。雙方爭戰不休,為了爭取對外貿易及取得武器,對基督教的政策時而寬鬆時而緊縮。越南於 1802 年再次統一,及至第二代皇帝因為禮儀之爭,對基督教採取嚴厲政策,殺戮傳教士和信徒之事件,時有所聞。而傳教士甘冒風險偷渡入境,為推動傳教事業不惜犧牲生命,當時傳教士的殉教精神轉化為傳教者的桂冠,贏得信徒的擁戴與歌頌。法國亦藉口保護傳教士而入侵越南,越南最終淪為法國殖民地,基督教開始全面發展。


Hong Kong Nang Yan College of Higher Education
Lee Yan Fong Library
325-329 Lai Chi Kok Road, Shamshuipo, Kowloon, HONG KONG