Normal view MARC view ISBD view

觀塘區公屋發展的歷史 : 社區及環境變遷與城市規劃的連結 /

by 何鴻澤 [author,]; 陳奕彤 [author.]; 吳頌安 [author.]; 袁寶意 [photographer.]; 區韻紅 [photographer.]; 香港 (中國)觀塘區議會. -- 觀塘區發展及重建專責小組, [editor,]; 觀塘區議會屬下觀塘區發展及重建專責小組.
Material type: materialTypeLabelBookPublisher: 香港 : 觀塘區議會屬下觀塘區發展及重建專責小組, 2021Description: 68, [7] p. : col. ill. ; 30 cm.Other title: History of public housing development in Kwun Tong : connection between socio-environmental change and urban planning.Subject(s): Community development -- China. -- Hong Kong -- History | Public housing$zChina$zHong Kong$xHistory | Kwun Tong (Hong Kong, China)$ -- HistorySummary: 觀塘區有超過37萬人口居於公共屋邨,是香港公屋人口最多的區域。自1950年代開始,港府開始發展觀塘區,廠家在工業區設廠,隨之而來的工人數量漸增,產生龐大的住屋需求。花園大廈及俗稱「雞寮」的觀塘徒徙置區正是最早年興建的公屋原形。 作為一個以公屋為主體的地方,觀塘區孕育出一種草根、貼地的獨特九龍屋邨文化,但隨著居民遷移及重建發展,觀塘的公屋面貌將會有所改變。為了保留此文化味道,觀塘區議會觀塘區發展及重建專責小組決定以「觀塘區公屋發展的歷史」為題,邀請學者分析及紀錄不同年代觀塘公屋發展歷程,從中更希望學習並汲取經驗,改善城市規劃。
Item type Location Call number Status Date due Barcode Item holds
Book Book
Lee Yan Fong Library

Lee Yan Fong Library

Library Collection
HN755.2.C6 H25 2021 c.2 (Browse shelf) Available 00029467
Book Book
Lee Yan Fong Library

Lee Yan Fong Library

Library Collection
HN755.2.C6 H25 2021 (Browse shelf) Available 00029462
Total holds: 0

Cover title.

協辦單位: 香港大學城市規劃及設計系; 香港大學建築學院; 香港大學城市研究及城市規劃中心; 程尋香港 = Department of Urban Planning and Design, the University of Hong Kong; Faculty of Architecture, the University of Hong Kong; Centre of Urban Studies and Urban Planning, the University of Hong Kong; Hide and Seek Tour.

Includes bibliographical references.

觀塘區有超過37萬人口居於公共屋邨,是香港公屋人口最多的區域。自1950年代開始,港府開始發展觀塘區,廠家在工業區設廠,隨之而來的工人數量漸增,產生龐大的住屋需求。花園大廈及俗稱「雞寮」的觀塘徒徙置區正是最早年興建的公屋原形。

作為一個以公屋為主體的地方,觀塘區孕育出一種草根、貼地的獨特九龍屋邨文化,但隨著居民遷移及重建發展,觀塘的公屋面貌將會有所改變。為了保留此文化味道,觀塘區議會觀塘區發展及重建專責小組決定以「觀塘區公屋發展的歷史」為題,邀請學者分析及紀錄不同年代觀塘公屋發展歷程,從中更希望學習並汲取經驗,改善城市規劃。

Click on an image to view it in the image viewer


Hong Kong Nang Yan College of Higher Education
Lee Yan Fong Library
325-329 Lai Chi Kok Road, Shamshuipo, Kowloon, HONG KONG